Läsa språk tidigt?

När jag gick på grundskolan, så började vi med Engelska i 3an, och fick välja ett tredje språk i 6an. Pratade med en tjej på jobbet idag, där hennes dotter (som är 10år) började med Engelska i förskolan, och nu när hon börjar 4an nästa år ska hon börja med ett tredje språk (Spanska). Man kan tycka att det kanske låter lite mycket att lära sig, eller att komma ihåg? Jag tycker iofs det kan vara både bra och dåligt, det positiva är ju att ju tidigare man börjar ju bättre lär man sig, men samtidigt så kan det ju bli lite väl mycket att lära sig? Fast jag önskar nästan att jag börjat läsa Spanska i 4an, och att det var obligatoriskt, då hade jag kanske pratat flytande nu?
Det har ändrats ganska mycket, och förändring är bra? Eller vad tycker ni?
Bra eller dåligt med att lära flera språk i tidig ålder? Vad tycker ni?

puss på er sötnosar!
/lindasandén (:

Kommentarer
Postat av: [email protected]

Hhej<33



jah tkr det är jätte dåligt jah går sj i 6an och har redan för mkt att göra är redan riktit trött på skolan och vi har redan prov åh massa skit nu ska mana ju få betyg i 6an från nästa år och läroplanen ska bli högre.. så jah tkr deh är mkt redanXD

2009-10-20 @ 23:02:31
Postat av: elinj

jag fick välja ett tredje språk i sjuan :O

2009-10-21 @ 16:54:03
URL: http://johanssonsliv.blogg.se/
Postat av: Rebecca, [email protected]

Började med engelska (alltså lite smått då) i 2;an. Tycker det kan vara bra för engelska är som så stort och nödvändigt att kunna. Men att börja med andra språk så tidigt som i 4an är ju lite överdrivet enligt mig! Skolan blir bara stressigare och stressigare ;S

2009-10-21 @ 16:56:45
Postat av: Rebecca

Jag började med Engelska i 3:an, om inte lite i 2:an oxå och tredje språk. Tyska i 6:an ^^

Det borde vara lite svårt för småbarnen att lära sig prata Engelska, med lite svåra uttal och sånt ;O Men det kanske är bra? Jag har ingen aning..

2009-10-21 @ 16:59:47
URL: http://shululuw.blogg.se/
Postat av: Linnea C

Jag tror inte det är obligastoriskt, det är nog bara vissa skolor?

2009-10-21 @ 17:04:53
Postat av: dressyrhopp

jag har inte börgat fast jag går i 5an. Men vi börgade med engelska tidigt.

2009-10-23 @ 08:01:43
Postat av: Rebecca //Th3Grafic//

Tycker att man inte ska börja för tidigt med andra och tredje språket. Först måste man ju lära sig svenska språket ordentligt. Men vad vet jag xD

2009-10-27 @ 20:32:48
Postat av: jennifer97sandberg å s.s

började med lite engelska i lekis lite väl tidigt enligt mej men aja det gick bra sen nu i 6 har vi haft lite spanska franska och tyska man fick prova på och snart ska vi välja som vi ska ha hela tiden:)

2010-02-16 @ 21:30:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0